Inklaren en uitklaren van je goederen bij de douane
Hoe voer je je inboedel zorgeloos in?
Emigreren naar het buitenland is een zorgvuldig proces. Vooral als alle inboedel goed en compleet op je nieuwe adres moet aankomen. Als de zending naar een bestemming buiten de EU gaat, moet het eerst langs de douane. Een proces wat zeker niet lastig hoeft te zijn, mits je werkt volgens de regels.
Allereerst, wat is het uitklaren en inklaren van goederen? Uitklaren is het aangifte doen bij de douane van je goederen die het land uitgaan. Bij inklaren werkt dit andersom. Hierbij meld je de douane de goederen die het land binnenkomen bij de grens. Vooral het inklaren van goederen is van belang bij een internationale verhuizing.
Hans Hageman van HALO Removal Logistics opent met geruststellende woorden: “Eigenlijk valt het allemaal wel mee. Als mensen bij ons een aanvraag doen voor een verhuisofferte, dan krijgen ze die van ons toegestuurd. Dit is inclusief de douanevoorwaarden van het betreffende land van emigratie. Daar zit alle informatie in die je nodig hebt. Helaas lezen mensen niet altijd goed. Ze komen er, naarmate de verhuizing dichterbij komt, achter dat ze voor het inklaren toch een aantal steekjes hebben laten vallen. Terwijl dit niet nodig was, omdat alles keurig is aangegeven.”
Importregels per land
Per land gelden verschillende regels voor het inklaren van je goederen. “Daarom hebben wij ook per land alle douaneregels in een document. Zo is bijvoorbeeld alle export uit de EU vrij van BTW voor het transport en kan er zelfs BTW worden teruggevraagd voor aangekochte nieuwe goederen.
De Portugese eilanden Madeira en de Azoren vallen binnen de EU, maar zijn evengoed vrijgesteld van BTW over vervoerskosten. Voor zendingen binnen de EU die over zee gaan, zoals naar Madeira, Azoren, Cyprus etc., is een transitdocument vereist. Bij zendingen binnen de EU én die over land gaan hoeft dit niet, die zijn vrij van douanedocumenten. De Canarische Eilanden van Spanje vallen weer buiten de EU, waarbij dan ook echt een exportdocument wordt opgemaakt.
“Voor alle landen buiten de EU geldt echter wel hetzelfde. Of het nu de Nederlandse Antillen, Verenigde Arabische Emiraten, Australië of Nieuw-Zeeland is, er moet altijd een exportdocument worden opgemaakt. Het importeren is bij elk land dus weer anders. Soms is een kopie van je paspoort en een inventarislijst genoeg, andere landen vragen nog zes andere documenten en/of een visum of andere toelating van je. Blijf dus scherp en lees de douanevoorwaarden goed door!”
![inventarisatielijst emigratie voor douane](https://halo-logistics.nl/content/uploads/2025/02/inventarisatielijst-emigratie-voor-douane.jpeg)
Douanes zijn niet flexibel
Als je de regels volgt, kan je het dan ook lastig krijgen? Hans: “Nee, eigenlijk niet. Je moet je gewoon aan de regels houden, punt. Douanes zijn niet flexibel.
Een mooi voorbeeld daarvan zijn de Canarische Eilanden van Spanje. Hier heb jij een NIE-nummer nodig, anders kan je niets op de Canarische Eilanden. Dit geldt dus ook voor de import van je goederen. Dit nummer moet je zelf aanvragen bij een Spaans consulaat of de Spaanse politie en vervolgens moet je ook zelf dat nummer aanmelden bij de Spaanse belastingdienst. Pas dan kunnen wij een import doen op dat specifieke nummer. Ook dit staat allemaal in de bijlage die wij meesturen.”
![](https://halo-logistics.nl/content/uploads/2025/02/Goederen-op-de-export.jpeg)
Regel alles vooraf in Nederland
Daarom is het ook van belang om alles wat betreft het inklaren van je goederen, vóór je vertrek naar het buitenland te regelen. “Als je de papierwinkel niet op orde hebt, kan je met duizenden euro’s stallingskosten komen te zitten. Dat moet je zien te voorkomen. Er zijn landen waar je rustig een aanvraag kunt doen voor een inschrijving bij de gemeente, maar dat duurt vier à vijf weken. Dan kan je niets. Je kan beter alles vooraf in Nederland regelen en desnoods eerst in de opslag hier zetten. De inboedel gaan we dan versturen als alle papierzaken zijn afgerond.
Hans sluit af: “Ik blijf erop hameren dat je alle voorwaarden goed moet doorlezen voordat je de inboedel gaat versturen en vraag dit na aan je verhuisbedrijf. Het verhuisbedrijf moet je de goede informatie geven of doorverwijzen naar de juiste informatie. Bereid je goed voor en laat het niet op het laatste moment aankomen. Dan komt alles in orde.”
![Overname Halo door De Jong Verhuizingen](https://halo-logistics.nl/content/uploads/2024/04/Halo-over-ons.jpg)